Konsultointi

Käytännönläheistä tukea asiakaslähtöiseen kehittämiseen sote-alalla

Autan tunnistamaan kehityskohteet ja ratkaisemaan ne palvelumuotoilun, tuotteistamisen ja tekoälyn keinoin – käytännönläheisesti ja osallistavasti.

Parhaat ratkaisut syntyvät arjen ymmärryksestä, nopeista kokeiluista ja yhdessä tekemisestä. Tarjoan tukea kehittämistyöhön silloin, kun haluat selkeyttää, skaalata tai uudistaa toimintaa aidosti asiakaslähtöisesti.

Konsultointiapu sopii tilanteisiin, joissa:

  • Haluat selkeyttää palveluita (eli tuotteistaa tai tehdä niistä skaalautuvia)

  • Haluat juurruttaa kokeiluja osaksi arkea

  • Kaipaat rohkaisua teknologian (esim. tekoälyn) hyödyntämiseen ja muutoksessa pärjäämiseen

Kenelle?

Konsultointipalvelu on suunnattu sosiaali- ja terveysalan toimijoille, kuten:

  • Hyvinvointialueet ja kunnat

  • Järjestöt ja säätiöt

  • Sote-alan yritykset ja palveluntuottajat

  • Koulutus- ja kehittämisorganisaatiot

  • Hankkeet, joilla on tarve asiakaslähtöiseen kehittämiseen

Palveluni sisältävät:

  1. Osallistava kehityskohteiden kartoitus – ymmärrys syvistä kipupisteistä ja mahdollisuuksista

  2. Osallistavat työpajat kehityskohteiden ratkaisemiseksi

  3. Palveluiden tuotteistus ja skaalautuvuus teknologian avulla

  4. Uskaltavan ja asiakaslähtöisen kulttuurin vahvistaminen – tukea muutokseen, ei vain suunnitelmia

Miten työskentelen?

  1. Selkeytämme suunnan: Yhdessä tunnistamme kehittämisen ydinasiat ja kirkastamme tavoitteet asiakaslähtöisesti.

  2. Rakennamme konkreettisia ratkaisuja: Hyödynnän palvelumuotoilua, leania, ketteriä menetelmiä ja tekoälyn mahdollisuuksia.

  3. Autan viemään muutoksen käytäntöön: Autan pilotoimaan kokeiluja ja jalkauttamaan onnistumiset osaksi arkea ja toimintakulttuuria.

Konsultointi voi olla yhden päivän työpaja tai useamman kuukauden kehittämismatka – sovitaan yhdessä, mikä sopii tilanteeseesi. Yleensä aloitamme 2x3h työpajalla.

Ota yhteyttä – katsotaan, mistä on hyvä aloittaa.

Varaa maksuton suunnitteluvartti tai kysy lisää!

Esimerkkejä toteutetuista konsultointiprojekteista

Etelä-Karjalan hyvinvointialue – Etiäiset: Ikäihmisten yhteisöllistä etätoimintaa

Ongelma
Monet ikäihmiset jäävät vaille sosiaalista vuorovaikutusta ja viriketoimintaa, koska fyysinen osallistuminen perinteisiin ryhmiin ei ole mahdollista. Etäosallistumisen mallit puuttuivat tai eivät tavoittaneet heitä tarpeeksi hyvin. Tarvittiin uudenlainen, helposti saavutettava tapa tukea ikäihmisten osallisuutta suoraan kotiin.

Ratkaisu
Luotiin Etiäiset-toimintamalli: yhteisöllinen etäryhmätoiminta, joka toteutettiin osana Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kehittämisprojektia. Kehitystyössä hyödynnettiin palvelumuotoilua eli asiakastarpeiden ymmärtämistä, yhteiskehittämistä ja nopeaa kokeilua. Syyskuussa 2024 järjestetyllä demo-viikolla toimintamallia testattiin ensimmäistä kertaa kotihoidon asiakkaiden kanssa.

Hyöty
Demo-viikon kokeilu osoitti, että ikäihmiset ottivat uuden toimintamallin lämpimästi vastaan. Palautteet olivat positiivisia. Sekä osallistujat että sisältöjen tuottajat kokivat iloa, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Toimintamalli on juurrutettu onnistuneesti ja siitä on tulossa pysyvä osa Etelä-Karjalan hyvinvointialueen ikäihmisten etäpalveluita. Etiäiset tuo virikkeitä ja kohtaamisia koteihin.

Projektiryhmä

Fasilitaattori ja asiantuntija:
Eeva Kiuru, Health Innovation Academy Oy
Palvelumuotoilun ja kokeilukulttuurin asiantuntija

  • kehittämisprosessin suunnittelu, ohjaus ja raportointi

  • työpajojen fasilitointi

  • palvelukonseptin kuvaus

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kehittäjätiimi:
Minttu Nikunen & Janne Pöyhiä

  • Tekninen tuki sekä asiakasosallistamisen ja pilot-kokeiluviikon koordinointi

Kumppanit:
EKHVA:n ja Lappeenrannan kaupungin työntekijät, järjestötoimijat (mm. Kaakon Taide) ja vapaaehtoiset

  • kehittämistyöpajoihin osallistuminen

  • ohjelmasisältöjen toteutus

Ohjelmasisältöjä toteuttamassa:
Ritva & RiittaMaanantaimuistelut
Anna – etäliikuntahetki
LasseTorstaivisa

Rahoitus:
Pohjoismaiden hyvinvointikeskus (NVC/IHAC)

Lue lisää projektista Etelä-Karjalan hyvinvointialueen tiedotteesta tai Terveyden Innovaattorit -blogista.

EKHVA:n kehittäjät ja työpajan osallistujat luomassa Etiäiset-toimintaa
Työpajassa mallinnettiin ikäihmisen tyypillinen päivä kotioloissa

Esimerkkejä toteutetuista konsultointiprojekteista

Kanta-Hämeen keskussairaala, Hämeenlinna – asiakaslähtöinen ja systemaattisen digihoitopolun luominen uniapneapotilaille

Ongelma
Sairaalassa ei ollut systemaattista etävastaanoton toimintamallia. Kaikki potilaskäynnit toteutuivat perinteisesti lähivastaanottoina, vaikka digitaaliset vaihtoehdot olisivat voineet tuoda tehoa ja helpotusta. Ammattilaisilla ei ollut yhteistä tilannekuvaa nykytilasta tai varmuutta uusien työskentelytapojen käyttöönottamisesta.(Huom. projekti tehtiin juuri ennen Covid19 pandemiaa).

Ratkaisu
Käynnistettiin pilottihanke, jonka tavoitteena oli kehittää ja testata sairaalan ensimmäinen digitaalinen hoitopolku – kohteena uniapneapotilaat. Hankkeessa toteutettiin useita palvelumuotoilutyöpajoja, nykytila-analyysi, teknologiademoja ja yhteiskehittämistä monialaisessa tiimissä. Lopputuloksena luotiin uusi etähoitomalli MS Teamsin avulla. Projekti perustui palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämiseen, kokeilemalla oppimiseen ja asiakaslähtöiseen suunnitteluun sekä moniammatilliseen tiimityöhön.

Hyöty

  • Toimiva ja toistettavissa oleva etähoidon malli

  • Ammattilaisten innostus ja osallisuus kehittämiseen kasvoi

  • Turvallinen teknologiaan perehdytys ja pelkojen purku

  • Skaalautuva yhteiskehitetty ratkaisu, joka toimii esimerkkinä muille yksiköille

  • Ratkaisevan tärkeä ensimmäinen askel pidemmän aikavälin hoitoprosessien digitalisaatiossa

Projektiryhmä

Fasilitaattori ja asiantuntija:
Eeva Kiuru, Health Innovation Academy Oy
Palvelumuotoilun ja kokeilukulttuurin asiantuntija

  • kehittämisprosessin suunnittelu, ohjaus ja raportointi

  • palvelumuotoilutyöpajojen fasilitointi

  • palvelukonseptin kuvaus

  • kokeilukulttuurin, yhteiskehittämisen, muutosjohtamisen ja digitalisaation asiantuntemus

Kanta-Hämeen keskussairaalan kehittäjätiimi:

  • Ylilääkäri Paula Turunen - Asiakasosallistamisen ja kehittämistulosten koordinointi ja käytäntöönvienti

  • Kanta-Hämeen keskussairaalan sote-ammattilaiset, lääkärit, hoitajat, opiskelijat, IT-asiantuntijat sekä potilasasiantuntija - kehittämistyöpajoihin osallistuminen

Rahoitus:
Pohjoismaiden hyvinvointikeskus (NVC/VOPD)

Oho, eihän tämä ollutkaan vaikeaa.
— Ensimmäistä kertaa etäyhteyttä kokeillut sote-ammattilainen
Eeva on juuri sellainen fasilitaattori ja konsultti, että antaa sun käteesi välineet eikä tee itsestään korvaamatonta. Eeva puhuu sotea selkosuomeksi ja taikoo kenestä vaan diginatiivin. Muutosvastarinnan laulu ei Eevaa pelota, senkin hän soveltaa projektin hyödyksi.

Juuri ennen Covidia meillä oli Eevan kanssa huikea projekti, jossa värkättiin videovastaanottoja esh -polille. Oltiinkin sitten hyvissä asemissa kun viruksen takia läsnäkäynnit kiellettiin.

Montaa Eevalta oppimaani menetelmää käytän edelleen. Tärkein oppi oli pistää asiakas keskiöön ja miettiä mitä juuri hän haluaa ja tarvitsee
— Projektiylilääkäri Paula Turunen, Kanta-Hämeen keskussairaala

Esimerkkejä toteutetuista konsultointiprojekteista

Oulun yliopistollinen sairaala - Sote-ammattilaisten ensimmäiset innovaatiovalmennukset

Ongelma
Terveydenhuollon ammattilaisilla on usein hyviä kehittämisideoita, mutta puuttuvat taidot, tuki ja itseluottamus niiden viemiseksi eteenpäin. Innovatiivista työotetta ja kehittämiskulttuuria ei systemaattisesti tuettu, eikä kehittämistyölle ollut selkeitä rakenteita tai innostavia toimintamalleja.

Ratkaisu
Oulun yliopistollisessa sairaalassa (OYS) järjestettiin vuosina 2016–2017 terveydenhuollon ammattilaisten innovaatiovalmennuskokeilu, jonka tavoitteena oli tarjota tietoa, taitoa ja rohkaisua kehittämistyöhön. Valmennus koostui sekä innovoinnin perustaitojen koulutuksista että osastokohtaisista jatkovalmennuksista. Yhteensä järjestettiin 15 tilaisuutta, joissa oli 91 osallistujaa eri ammattiryhmistä kätilöistä ylilääkäreihin ja radiologeista apulaisosastonhoitajiin.

Hyöty

  • Osallistujat saivat käytännön työkaluja ja rohkeutta kehittämiseen

  • Valmennus auttoi tunnistamaan ja jäsentämään kehittämiskohteita

  • Innostus, itsevarmuus ja kehittämismyönteisyys kasvoivat

  • Laaja ammatillinen osallistujajoukko loi moniammatillista kehittämiskulttuuria

  • Pilotti toimi pohjana jatkokoulutuksille

Projektiryhmä
Eeva Kiuru, Health Innovation Academy Oy
Innovaatio- ja kehittämistaitojen kouluttaja

  • koulutusten suunnittelu ja toteutus

  • kokeilukulttuurin, yhteiskehittämisen, muutosjohtamisen ja digitalisaation asiantuntemus

  • kehittämisprojektien ohjaus

Rahoitus:

Koulutuspilotin rahoitti AIKO-hanke / BusinessOulu

Eeva onnistui luomaan kannustavan ja positiivisen ilmapiirin koulutuksessa.
— Koulutukseen osallistunut hoitaja, OYS

Kiinnostuitko?

Haluatko kuulla lisää siitä, miten Terveyden innovaattorit voi auttaa sinua tai organisaatiotasi? Ota yhteyttä, niin etsitään yhdessä parhaat ratkaisut!