
Koulutukset
Selkeät, innostavat ja käytännönläheiset koulutukset sote-alan kehittämisen ajankohtaisista teemoista 10 vuoden kouluttajakokemuksella hyvinvointialan ja teknologian yhtymäkohdassa - etänä tai livenä.
Koulutuslupauksemme
Osallistuja saa selkeät toimintamallit ja työkalut sekä oppii soveltamaan kokeilevan kehittämisen menetelmiä omaan työhönsä ja rakentamaan uudenlaista asiakaslähtöistä toimintakulttuuria teknologian mahdollisuuksia hyödyntämällä.
Seuraavasta löydät koulutus-modulimme:
Koulututamme seuraavista ajankohtaisista teemoista:
Tekoäly ja teknologia sote-alan uudistajana
Asiakaslähtöinen kehittäminen ja innovaatiot sote-alalla
Osaamisen kehittäminen ja kokeilukulttuuri sote-alalla
-
1. Tekoäly ja digitalisaatio sote-alalla – mahdollisuudet ja käytännön sovellukset
Kesto: 3h
Oppimistavoite: Perehtyminen generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksiin sote-alalla
Sisältö:
- Tilannekuva ja hyödyntämisen riskiluokittelu sote-alalla
- Peruskäyttö, promptaaminen ja roolittaminen
- Sudenkuopat tekoälyn käytölle sote-alalla
- Matalan riskin peruskäyttökohteita
- Omien työtehtävien muutos
- Vastuullisen käytön pelisäännöt ja eettiset kysymykset
- Omakohtaisia harjoituksia tekoälyn hyödyntämisessä
Toteutustapa:
Vuorovaikutteinen työpaja, jossa yhdistyvät inspiroiva luento, käytännön esimerkit ja opitun soveltaminen omaan työhön. -
2. Palveluiden skaalaaminen teknologian avulla – rajallisilla resursseilla enemmän
Kesto: 3h
Oppimistavoite: Perehtyminen skaalaamisen käsitteeseen ja sen mahdollisuuksiin sote-alalla
Sisältö:
- Skaalaamisen käsite ja esimerkit
- Teknologian mahdollisuudet palvelutarjooman skaalaamisessa
- High touch - tech touch -palveluiden kosketusaste
- Skaalaamisen hyödyt
- Omakohtainen skaalaamisharjoitus
Toteutustapa:
Vuorovaikutteinen työpaja, jossa yhdistyvät inspiroiva luento, käytännön esimerkit ja soveltaminen omaan työhön. Saat mukaan myös pohjan omaan jatkokehittämiseen. -
3. Hyvinvointi- ja terveysteknologian toimintaympäristö, verkostot, ekosysteemit ja trendit
Kesto: 3h
Oppimistavoite: Saat yleiskuvan sote- ja hyvinvointialan toimintaympäristöstä ja trendeistä
Sisältö:
- Alan megatrendit ja suurimmat ongelmat ja niiden taustat
- Innovaatiotarpeet
- Keskeiset alan toimijat ja verkostot
- Keskeiset alan tapahtumat Suomessa ja maailmalla
- Keskeiset alan mielipidevaikuttajat ja tiedon solmukohdat
- Omakohtainen toimialan tapahtumakalenteri
Toteutustapa: Vuorovaikutteinen työpaja, jossa yhdistyvät inspiroiva luento, käytännön esimerkit ja soveltaminen omaan työhön.
-
4. Sote-organisaation asiakaslähtöinen innovaatiomalli - Ideasta tuotteeksi ja palveluksi
Kesto: 3h
Oppimistavoite: Opit luomaan asiakaslähtöisen innovaatiotoiminnan mallin omaan organisaatioon.
Sisältö:
- Asiakaslähtöisyyden periaatteet - ja miksi se on kriittistä juuri nyt?
- Asiakkaiden tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen kehittämisen lähtökohdaksi palvelumuotoilun ja kokeilukulttuurin periaatteita hyödyntämällä
- Yksinkertainen ja toimiva asiakaslähtöisen innovaatiotoiminnan malli ja kehittämisen vuosikello omaan organisaatioon
- Toiminnan juurruttamisessa onnistuminen
Toteutustapa:
Vuorovaikutteinen työpaja, jossa yhdistyvät inspiroiva luento, käytännön esimerkit ja oman työn soveltaminen. Saat mukaan myös työkaluja ja pohjan oman mallin jatkokehittämiseen.Lopputulos:
Koulutuksen jälkeen osallistujalla on konkreettinen luonnos oman organisaation asiakaslähtöisen innovaatiotoiminnan mallista – sekä into ja osaaminen viedä sitä eteenpäin. -
5. Palvelumuotoilu ja tekoäly sote-alalla – nopeammin ja asiakaslähtöisemmin ideasta toimivaksi palveluksi
Kesto: 1 päivä
Oppimistavoite: Opit hyödyntämään tekoälyllä vahvistettuja palvelumuotoilun keinoja sote-alan asiakaslähtöisessä tuote- ja palvelukehityksessä – ideasta kokeiluksi ja skaalautuvaksi ratkaisuksi.
Sisältö:
- Palvelumuotoilun ajattelutapa, prosessi ja työkalut
- Tekoälyn rooli palvelumuotoilun eri vaiheissa
- Asiakaskokemuksen nykytilan kuvaus kehittämisen pohjaksi
- Asiakastarpeiden tunnistaminen ja ongelman rajaus
- Ideointi ja kokeilujen suunnittelu
Toteutustapa: Vuorovaikutteinen työpaja, jossa yhdistyvät luento, esimerkit, tekoälyn demot ja oman työn soveltaminen. Saat käytännön työkaluja ja pohjan kehittämisen jatkamiseen.
Lopputulos: Osallistuja selkeän toimintamallin oman palvelun kehittämiseen ja rohkeutta viedä se käytäntöön.
-
6. Sote-palveluiden tuotteistaminen - työkalut, prosessit ja monistettavuuden idea
Kesto: 1 päivä
Oppimistavoite: Opit tuotteistamaan sote-palvelun selkeäksi ja toistettavaksi kokonaisuudeksi helpottamaan palvelun skaalautumista.
Sisältö:
- Mitä on tuotteistaminen ja miksi se on sote-alalla ajankohtaista?
- Palvelun selkeyttäminen: nimi, sisältö, rakenne ja hinta
- Tuotteistamisen prosessi ja työkalut: palvelukuvaus, palvelulupaus, tuotekortti, minimituote, ydintuote ja ympäröivä tuote
- Skaalautuvuus ja monistettavuus
- Oman palvelun tuotteistamisen luonnostelu
Toteutustapa: Vuorovaikutteinen työpaja, jossa yhdistyvät luento, konkreettiset esimerkit, työkalujen läpikäynti ja oman palvelun soveltava kehittäminen. Saat mukaan mallipohjat oman tuotteistuksen jatkokehittämiseen.
Lopputulos: Koulutuksen jälkeen osallistujalla on valmiudet ja välineet luoda omia skaalautuvia tuotteita.
-
7. Asiakaslähtöinen sote-palvelu 2.0 - kehitä, tuotteista, skaalaa
Kesto: 2 × 3h
Oppimistavoite: Opit luomaan aidosti asiakkaan tarpeeseen vastaavia sote-palveluita ja skaalaamaan niitä. Ymmärrät, miten palvelumuotoilu, tuotteistaminen ja tekoäly tukevat toisiaan asiakaslähtöisessä kehittämisessä – fiksusti, käytännönläheisesti ja vaikuttavasti.
Sisältö:
- Miksi asiakaslähtöisyys, selkeys ja skaalautuvuus ovat nyt sote-palveluiden kehittämisen ytimessä?
- Palvelumuotoilun ajattelutapa, prosessi ja työkalut
- Asiakaskokemuksen nykytilan kuvaaminen ja asiakastarpeiden määrittely (asiakaspersoona, asiakaspolku, blueprint)
- Tuotteistamisen työkalut: palvelulupaus, konseptikortti, prosessikaavio
- Palvelun selkeyttäminen: mitä, kenelle, miten ja millä hinnalla?
- Monistettavuus ja skaalautuvuus – mistä ne syntyvät?
Toteutustapa: Vuorovaikutteinen työpaja, jossa yhdistyvät inspiroiva luento, käytännön esimerkit, tekoälyn demot sekä omaan työhön soveltaminen. Saat mukaasi työkirjan ja valmiin rungon oman palvelun kehittämisen ja tuotteistamisen tueksi.
Lopputulos: Koulutuksen jälkeen osallistujalla on kyky kehittää omaa palvelua asiakaslähtöisesti sekä konkreettiset välineet jatkokehittämiseen.
Asiakkaiden kokemuksia koulutuksistamme:
-
“Eeva Kiurun päivä oli ehdottomasti paras. Sain apua omaan työhön ja ymmärsin asian.”
TKEAT koulutukseen osallistujan palaute 9/2024
-
“Kiitos mukaansatempaavasta opetuksesta. Kouluttaja osasi ottaa esiin ja ohjata hyviä ja ajatuksia herättäviä keskusteluja.”
- SOTE-palveluiden tuotteistaminen -osallistujan palaute 10/2024
-
“Erityismaininta tekoälyn hyödyntämisestä osana kehittämisprosessia.”
- Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen -osallistujan palaute 1/2025
-
“Koulutus oli täynnä konkretiaa!”
- Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen -osallistujan palaute 1/2025
-
“Kouluttajan positiivinen energia välittyi tietokoneen näytöltä ja piti skarppina, vaikka tahti oli kova.”
- Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen -osallistujan palaute 1/2025
-
“Sain paljon erilaisia toimintamalleja, mitä voin hyödyntää töissä.”
- SOTE-palveluiden kehittäjä -osallistujan palaute
-
“Upealla tavalla tuotu koulutus lähelle työelämää. Hyvien esimerkkien avulla asiat oli helppo sisäistää. Ei jääty vain termien tasolle vaan selitettiin ne auki.”
- Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen -osallistujan palaute 1/2025
-
“Erinomaisesti valmisteltu konkreettinen paketti, jossa mentiin ytimeen. Erinomainen kouluttaja - osiot oli jäsennelty tiiviiksi, johdonmukaisiksi paketeiksi.
- Tuotteistaminen -osallistujan palaute 4/2023
-
Eeva on erittäin innostava kouluttaja. Hän osasi käyttää hyvin konkreettisia esimerkkejä opettaessaan, joten ymmärsin hyvin mistä on kyse. Hän on opettamassaan asiassa hyvin sisällä, koska pystyi reagoimaan meidän kysymyksiin ja luomaan rennon ilmapiirin keskustelulle.
- Palvelumuotoilun hyödyntäminen sote-palvelun asiakaslähtöisessä kehittämisessä. Sote-alan organisaation palaute 5/2025
Kiinnostuitko?
Haluatko kuulla lisää siitä, miten Terveyden innovaattorit voi auttaa sinua tai organisaatiotasi? Ota yhteyttä, niin etsitään yhdessä parhaat ratkaisut!